:: 2D, 3D and the latest HD ::

Sunday, November 28, 2010

mengaji~




  • “Salam. Jum mengaji dgn sheikh rijaluddin 24-26 nih? Bayaran ckit jer.”


24 Nov 2010


On 24th morning, I received Syahir Rosmi’s invitation to “tawajjuh kitab” with Uztaz Rijaluddin Yahya, a JAPIM lecturer of my institute.

What?? It is today!! It’s too late!! No way I can make it today!!

So, I joined the programme a day later than others. Actually I didn’t even know who would be with me besides Syahir. But it would not be a matter for me, coz my main objective was to learn from uztaz rijal and not to find friends. Apart from that, I want to train myself to be independent.

Sekarang dah 20. Mungkin ko perlu lebih dewasa dalam menghadapi masalah.”

25 Nov 2010

I still remember the moment I asked the permission from my parents. To talk to my mom about this is nothing for me coz I share almost everything with her. But to talk to my dad, *gulp* I had to spend about 15 minutes to make the script and I could not even utter what I had planned when I faced him! Such a waste….haish…

Err abah…err…err….err….boleh tak lan…err…pi rumah ustaz lan?

I was so hesitate as if I spoke to a person who I didn’t who he was, as tough i didnt prepare for it. Dont ask me why but at last, I could make it and got his permission. Alhamdulilah. When I started the engine of my AGM 7780, I wondered where I am going to go. What is my destination??? Owh, I didn’t ask Syahir yet about that… haha… Aiseyman…  =P

kitab safinatun najah

Learning Islam using Arabic “kitab” IS really a new experience for me and in fact, joining this kind of programme is a thing that I dreamt since the past two years. I had been invited by my friends to join them to further study on Islam at Baitul Qura’, Melaka after SPM but I could not make it as I was busy with my national service programme (PLKN) at that time.

I felt very enthusiastic to join it as the decision came from my own heart. Not because of my friends or my juniors but because of the knowledge itself. I am proud of myself for making that wise decision.


~Ustaz Rijaluddin bin Yahya~

Such a telaga ilmu. I thought he was only teaching me as a government servant in my institute. Hehe. allow me please to share what I’ve got from him with you.

………………………………………………………………………….


# Mukjizat Nabi SAW ada dua :

Ma’nawi
  • ·         Al-Quran* tak berapa ingat.

Hissiah
  • Batu, Bukit Uhud,  mengucapkan salam kepada Baginda.
  • ·         Pokok datang kepada Nabi (tercabut akar-akarnya dan berjalan seperti manusia! Macam cerita hantu pokok yang kita duk bayangkan time kecik2 dulu~)
  • ·         Biawak Dhab berdiri, mengangkat tangan menyatakan syahadahnya di depan Nabi SAW dan para sahabat.

Seorang kafir datang di depan Nabi SAW ketika Baginda sedang bersama dengan sahabat-sahabat Baginda. Lantas dia mengeluarkan biawak dhab daripada ruang tangan bajunya lalu melemparkan binatang itu di depan Nabi dengan berkata, 

“Engkau lah manusia yang paling aku benci di dunia ini!”

Tanpa disangka-sangka, dengan izin Allah SWT, biawak itu berdiri dengan dua kakinya dan mengangkat tangan seperti mengangkat ikrar lalu mengucapkan syahadah dengan jelas. Sejurus menyaksikan insiden itu, lelaki kafir itu dengan segera mengucapkan syahadah di depan Nabi SAW dan berkata.

 “Sekarang, engkaulah (wahai Muhammad) orang yang paling aku sayang di dunia ini!”

Ulasan ustaz rijal – Lihat! Allah mampu mengubah hati kita dalam beberapa saat sahaja (hatta lebih singkat daripada itu! Sebab itulah hati dipanggil “qalbu” yang bermaksud berbolak-balik.

  • ·         Tunggul kayu kurma iaitu bekas tempat mimbar Nabi berkhutbah, menangis kerana Nabi SAW tidak memijaknya lagi. Ketika Baginda SAW sedang berkhutbah, tiba-tiba baginda terdengar suara kanak-kanak menangis. Selepas diselidiki, suara kanak-kanak itu datang daripada tunggul kurma itu. Nabi SAW kemudiannya mengusap tunggul tersebut lalu tunggul itu diam buat selama-lamanya.


………………………………………………………………………….

Rukun iman- yakin kepada rasul.

# Sifat WAJIB bagi NABI ada 4:

o   Siddiq (benar)
o   Amanah (accountable)
o   Tabligh (menyampaikan)
o   Fatanah (bijaksana)

# Sewaktu Baginda dalam perjalanan berhijrah ke Madinah, Baginda teserempak dengan seorang kafir. Dia bertanya ke manakah Baginda pergi dan ini jawapan Nabi SAW :


Ana minal ma’(air) ilal ma’(air).
Aku daripada air (mani) keluar untuk mencari air.

Ulasan Ustaz Rijal – betapa Fatanah (bijaksana) Nabi SAW dalam menjawab soalan kafir tersebut. Jika Baginda memberitahu bahawa Baginda dalam perjalanan ke Madinah, pasti kafir tersebut pasti dapat memberiitahu destinasi hijrah Baginda kepada orang lain.

Definisi mukallaf

> Baligh
> Berakal
 > Mempunyai pendengaran dan penglihatan atau salah satu daripadanya


# WAJIB bagi setiap mukallaf >> daripada aqidah keimanan terhadap Nabi Muhammad SAW : beriktiqad sesungguhnya Nabi SAW adalah berbangsa Arab Quraisy, berkulit putih kemerahan, dan sesungguhnya penyudah segala nabi dan rasul, lahir di mekah, diutuskan ke sana (mekah), berhijrah ke madinah, diwafatkan oleh Allah di sana (madinah), syariatnya memansuhkan segala syariat yg terdahulu dan berkekalan sehingga hari kiamat.

~keluarga~

# Nabi SAW mempunyai 11 org isteri dan 7 orang anak.

Anak-anak nabi =       3 lelaki (Qasim, Ibrahim dan Abdullah)
                               4 perempuan (Zainab, Ruqaiyah, Ummu Kalsum dan Fatimah)

Saidina Ali + Saidatina Fatimah = 
  • Hassan (warisnya banyak di Mesir)
  • Hussein (warisnya banyak di Yaman spt Hadramaut)

~peperangan~ 

# Nabi SAW menyertai/ mengetuai peperangan sebanyak 27 kali
Manakala Baginda melantik sahabat sebagai ketua dan tidak menyertai peperangan sebanyak 35 kali.

# “Nak mimpi Nabi SAW mesti kenal Nabi SAW” 



Uztaz Rijal dengan merujuk kepada kitab Syamaail Muhammad, karya Imam Tarmizi/Tirmizi Radiallahu’anhu.

~buah kesukaan~


# Buah kesukaan Nabi SAW ialah buah tembikai dan Baginda memakan buah tersebut sebelum makan makanan berat.

Soalan:

  1. Adakah perkara makhruh apabila dilakukan berkali-kali boleh menjadi haram?

Jwpn uztaz : Tidak. Perkara makhruh akan bertambah tetapi tetap tidak jatuh haram.

Penjelasan lanjut ketika di dalam kereta : Kalau macam tu, perkara sunat yang dilakukan berkali-kali adakah akan menjadi wajib?
Eg: Adakah menunaikan 7 kali umrah menyamai kewajipan menunaikan haji?

   2. Ada tak perkara sunat yang dilakukan dengan berhujahkan hadis dhaif? Adakah ianya boleh?

Jwpn ustaz : Banyak amalan sunat yang kita amal sekarang berlandaskan hadis yang dhaif. Tapi perlu kita faham, bahawa dhaifnya hadis itu hanya kerasa sanad (kesinambungan perawi) tak sempurna. Hanya kerana salah seorang perawi itu pelupa* dan sebab-sebab lain.

*PERLU DIINGATKAN PELUPA SEBAGAI SORANG AHLI HADIS TIDAK SAMA LANGSUNG DENGAN PELUPA INSAN BIASA.

Imam Nawawi R.A menegaskan bahawa hadis shaif BOLEH digunapakai dalam hal fadhail amal. Dan yang paling penting sekali, apabila sesuatu itu adalah hadis, sudah pasti ianya BUKAN bid’ah. Jika menjadi bid’ah juga, ianya menjadi bid’ah hasanah.

Eg: membaca al-quran pada malam-malam tertentu spt (surah yassin malam jumaat) tidak sama sekali menjadi bid’ah.

KONKLUSI USTAZ :

"kalau macam tu, orang melayu semua bid’ah kerana nabi saw sama sekali tidak berbahasa melayu!"

#to be continued in the next episode~



6 comments:

SYAZWANI SAJIRI WAN said...

salam~
bestnye weyh info2 neyh. . .
mohon kongsi ye. . .tengs!!!

Syahira Ismail said...

salam..aakn k.wan..seronoknye..terisi masa cuti ngan aktiviti b'faedah.musim2 cuti ni, susah nk cari aktiviti cm2..

howmyneuronswork said...

sgt lah digalakkan utk dikongsikan...

moga bermanfaat utk aku, ko dan semua...

nantikan sambungan nyer later esok.

coz aku tulis2 kt word sampai 7 page, xbuh gambaq lg tuu... so aku separate dua rr...

doakan aku istiqamah sama yer =)

howmyneuronswork said...

for ur info syahira, this is my 1st time joining this such activity.

credits to syahir for inviting me in the 1st place..

rasa rugi betul dtg lambat...huhu

mIra said...

best kott,,tp ad gak yg xbrapa nk paham..
hehe..

howmyneuronswork said...

klu xpaham, tya r mira... ntah2 ada yg aku silap tulis...

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...